‘ Sgt. Pepper ‘s Musical Revolution’ recension: Beatles Doc bryter sakkunnigt sju av bandets lysande låtar

Beatles, inuti Sgt. Pepper ' s Lonely Hearts Club Band LP

ingen enda berättelse, ingen enda film kan fånga fenomenet som var Beatles. Men kollektivt, dessa undersökningar ger insikt i bandets inverkan på musik och kultur.

sådan är utmaningen när det gäller Beatles landmärkealbum” Sgt.Pepper ‘s Lonely Heart ‘ s Club Band”, som firar 50 – årsjubileet för dess release-och det 50: e året som det har blåst bort musikälskare. Thinkpieces och hyllningar till det banbrytande albumet har varit i nyheterna nyligen, försöker fånga hur innovativt och viktigt det var för musikscenen. Namngiven nr 1 på Rolling Stone ‘ s 500 Greatest Albums of All Time list, “Sgt.Pepper ‘s” toppade listorna i 15 veckor i USA och 27 i Storbritannien med andra ord, det var och är fortfarande en stor sak.

PBS-dokumentärspecialen “Sgt.Pepper ‘ s Musical Revolution” erbjuder en bit till pusslet i albumets geni. Doc har kompositör, författare och musikhistoriker Howard Goodall som en musikalisk mystery tour guide genom sju av låtarna relaterade till “Sgt.Pepper ‘s” album. Medan serien ger några historiska sammanhang och underhållande backstories om vad som inspirerade varje låt, är det Goodalls analys och bitar av tidigare outgivna inspelningssessioner som verkligen sätter den här filmen ifrån varandra och ger ett fönster i Beatles noggranna kreativa process.

Beatles, Sgt. Peppers musikaliska Revolution

Beatles, ” Sgt. Peppers musikaliska Revolution”

PBS

populär på IndieWire

trött på föreställningar som led till följd av alltför höga, cirkusliknande konserter, slutade bandet permanent 1966. Efter att ha tagit några månader att dekomprimera och ladda, gick de tillbaka till studion för att skapa ett album med låtar så invecklade och artfully producerade, komponerade och ordnade att det inte skulle finnas något sätt att utföra dem fullt ut live. Detta mål gav impulser till några av de galnaste, svåraste och omfattande inspelningstekniker som används för att göra ett album någonsin vid tidpunkten.

som diehard Beatlemaniacs vet, varken” Strawberry Fields Forever “eller” Penny Lane ” ingick i den ursprungliga utgåvan av albumet, men släpptes istället som en dubbel A-sida före LP: n. Ändå är båda låtarna en del av DNA från “Sgt.Pepper ‘s” och bär många av dess teman — som barndom — och innovativa tekniker. Lyckligtvis lägger dokumentären rätt tonvikt på dessa två låtar retroaktivt, ungefär som hur speciella remixer eller deluxe-utgåvor av “Sgt.Pepper ‘s” kommer att inkludera dem som bonusspår.

Howard Goodall, Sgt. Peppers musikaliska Revolution

Howard Goodall, “Sgt. Peppers musikaliska Revolution”

Tom Howard / PBS

för var och en av de sju låtarna skapar filmen kapsellektioner där Goodall spårar ursprunget till sångens berättelse och en del annan relaterad historia. Men sedan kommer den fascinerande djupdykning i den tekniska sidan av låten själv. Kredit går till Goodall och författarna för tydligheten genom vilken han kan ge varje bit av information, oavsett om det är genom visuella hjälpmedel eller musikaliska demonstrationer för att isolera specifika delar av kompositionen.

filmen avmystifierar vissa tekniker, till exempel hur Lennon lät yngre på “Lucy in the Sky with Diamonds”, användningen av aleatorisk komposition med en 40-bitars orkester, hur Henry the Horse fick sin vals på ” Being for the Benefit of Mr. Kite “och vad en modal melodi förde till” hon lämnar hemmet.”Kasta runt ord som Mellotron, polyfoni,” teen taal ” och mer, Goodall ger de baraste definitionerna men blir inte boggad med överförklarande terminologi, föredrar att visa begreppen. Att förstå att dess sofistikerade publik har en rad kunskaper, men inte alltför dumma ideer ner skapar en effektiv koppling till tittaren.

Nyhetsfilm används sparsamt, och inga talande huvuden verkar ge sitt tag på albumet eller sångens inverkan. Goodall är den ensamma experten som väger in, och effekten är intim och konspiratorisk. Det är en spännande ton att ställa in sedan firandet av Beatles är globalt och verkar därför som om det borde vara en gemensam upplevelse.

Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band cover

“Sgt. Pepper ‘s Lonely Hearts Club Band” cover

PBS

det är här regissören Francis Hanly och producenterna Jonathan Clyde och Martin Smith misslyckas. Det är förståeligt på grund av tidsbegränsningar att dokumentären var tvungen att begränsa sig till diskussionen om endast sju låtar — även om fans gärna skulle sitta igenom mer — men filmen är väldigt obalanserad. Det är top-heavy med sammanhang i början om Beatles sinnestillstånd när det gäller touring och hur albumet började. Men när de sju låtarna dissekeras slutar filmen plötsligt med bara några få ord av Goodall och försöker sammanfoga alla lektioner till en.

att ge sammanhang om hur alla dessa banbrytande tekniker och fantasifulla berättelser mottogs av allmänheten eller andra musiker omedelbart efter albumets släpp skulle ha varit ett mycket mer tillfredsställande slut. Det här är en film som förklarar den noggranna processen att skapa låtar för att skapa ett auralt och tematiskt harmoniskt album. Det är synd att producenterna inte efterliknade det övervägandet när de konstruerade denna dokumentär. Det rusade slutet lämnar inte tittaren som vill ha mer, utan tittaren känner sig lurad.

Betyg: B

“Sgt.Pepper’ s Musical Revolution ” sänds lördag 3 juni klockan 8 på PBS. Se en trailer för specialen nedan:

Håll koll på de senaste tv-nyheterna! Anmäl dig till vårt nyhetsbrev för TV-e-post här.