‘Sgt. Pepper’ s Musical Revolution ‘ anmeldelse: Beatles Doc nedbryder sagkyndigt syv af bandets strålende sange

Beatles, inde i Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band LP

ingen enkelt historie, ingen enkelt film kan fange det fænomen, der var Beatles. Men kollektivt, disse undersøgelser giver indsigt i bandets indflydelse på musik og kultur.

sådan er udfordringen, når det kommer til Beatles’ skelsættende album “Sgt. Pepper’ s Lonely Heart ‘s Club Band”, der fejrer 50 – året for udgivelsen-og det 50.år, at det har sprængt musikentusiaster væk. Thinkpieces og hyldest til det banebrydende album har været i nyhederne for nylig, forsøger at fange, hvor innovativt og vigtigt det var for musikscenen. Navngivet No. 1 på Rolling Stone ‘ s 500 Greatest Albums of All Time list, “Sgt. Pepper ‘s” toppede hitlisterne i 15 uger i USA og 27 i Storbritannien med andre ord, det var og er stadig en big deal.

Læs mere: 10 fantastiske musikdokumentarer, du kan streame lige nu

PBS-dokumentarspecialet “Sgt. Pepper’ s Musical Revolution” tilbyder et stykke til puslespillet om albumets geni. Doc har komponist, forfatter og musikhistoriker som en musikalsk mysterium tour guide gennem syv af sangene relateret til “Sgt. Pepper ‘s” album. Mens serien giver en vis historisk kontekst og underholdende baggrundshistorier om, hvad der inspirerede hver sang, er det Goodalls analyse og bits af tidligere uudgivne optagelsessessioner, der virkelig adskiller denne film og giver et vindue ind i Beatles’ omhyggelige kreative proces.

Beatles, Sgt. Peppers musikalske Revolution

Beatles, “Sgt. Peppers musikalske Revolution”

PBS

populær på Indienledning

træt af forestillinger, der led som følge af for højt, cirkuslignende koncerter, stoppede bandet permanent i 1966. Efter at have taget et par måneder at dekomprimere og genoplade, gik de tilbage til studiet for at skabe et album med sange, der var så indviklet og kunstigt produceret, komponeret og arrangeret, at der ikke ville være nogen måde at udføre dem fuldt ud live. Dette mål gav drivkraft til nogle af de skøreste, sværeste og vidtrækkende optageteknikker, der blev brugt til at lave et album nogensinde på det tidspunkt.

som diehard Beatlemaniacs ved, var hverken “jordbærmarker for evigt” eller “Penny Lane” inkluderet i den originale udgivelse af albummet, men blev i stedet udgivet som en dobbelt A-side forud for LP ‘ en. Ikke desto mindre er begge sange en del af DNA ‘ et fra “Sgt. Pepper ‘s” og bærer mange af dets temaer — såsom barndom — og innovative teknikker. Heldigvis lægger dokumentaren ordentlig vægt på disse to sange med tilbagevirkende kraft, Ligesom hvordan specielle remikser eller luksuriøse udgaver af “Sgt. Pepper ‘s” vil inkludere dem som bonusspor.

Goodall, Sgt. Pepper 's Musical Revolution

Goodall, “Sgt. Pepper’ s Musical Revolution”

for hver af de syv sange skaber filmen kapselundervisning, hvor Goodall sporer oprindelsen af sangens fortælling og en anden relateret historie. Men så kommer det fascinerende dybe dyk ind i den tekniske side af selve sangen. Kredit går til Goodall og forfatterne for den klarhed, hvormed han er i stand til at formidle ethvert stykke information, hvad enten det er gennem visuelle hjælpemidler eller musikalske demonstrationer at isolere bestemte dele af kompositionen.

filmen afmystificerer visse teknikker, såsom hvordan Lennon lød yngre på “Lucy i himlen med diamanter”, brugen af aleatorisk komposition med et 40-delt orkester, hvordan Henry hesten fik sin vals på “at være til fordel for Mr. Kite “og hvad en modal melodi bragte til” hun forlader hjemmet.”Kaster rundt ord som Mellotron, polyfoni,” teen taal ” og mere, Goodall giver de bareste definitioner, men bliver ikke forkælet med overforklarende terminologi og foretrækker at demonstrere begreberne. At forstå, at dets sofistikerede publikum har en række viden, men alligevel ikke alt for dumme ideer ned skaber en effektiv forbindelse med seeren.

LÆS MERE: PBS vil sandsynligvis overleve, men Trumps forslag rammer stationer, der servicerer hans egne landlige tilhængere det sværeste

Nyhedsoptagelser bruges sparsomt, og ingen talende hoveder ser ud til at give deres indflydelse på albummet eller sangens indflydelse. Goodall er den eneste ekspert, der vejer ind, og effekten er intim og konspiratorisk. Det er en spændende tone at sætte, da fejringen af Beatles er global og derfor ser ud til at være en fælles oplevelse.

Sgt. Pepper ' s Lonely Hearts Club Band cover

“Sgt. Pepper ‘s Lonely Hearts Club Band” cover

PBS

det er her instruktør Francis Hanly og producenter Jonathan Clyde og Martin Smith kommer til kort. Det er forståeligt på grund af tidsbegrænsninger, at dokumentaren måtte begrænse sig til diskussionen af kun syv sange — selvom fans med glæde ville sidde igennem mere — men filmen er vildt ubalanceret. Det er toptungt med kontekst i starten om Beatles’ sindstilstand med hensyn til touring og hvordan albummet startede. Men når de syv sange er dissekeret, slutter filmen brat med kun et par placerende ord af Goodall og forsøger at samle alle lektionerne til en.

at give kontekst om, hvordan alle disse banebrydende teknikker og fantasifulde historier blev modtaget af offentligheden eller andre musikere umiddelbart efter albumets udgivelse, ville have været en langt mere tilfredsstillende ende. Dette er en film, der forklarer den omhyggelige proces med at lave sange for at skabe et auralt og tematisk harmonisk album. Det er en skam, at producenterne ikke efterlignede den overvejelse, da de konstruerede denne dokumentar. Den forhastede afslutning efterlader ikke seeren, der ønsker mere, snarere føles seeren snydt.

klasse: B

“Sgt. Pepper’ s Musical Revolution” sendes lørdag den 3.juni kl 8 på PBS. Se en trailer til specialet nedenfor:

Bliv på toppen af de seneste TV-nyheder! Tilmeld dig vores TV e-mail nyhedsbrev her.